light gazing, ışığa bakmak

Wednesday, April 13, 2011

'thinking hypothetically'



o link.

e ler agora a Camera Lucida de Barthes, "whatever it grants to vision and whatever its manner, a photograph is always invisible: it is not it that we see." enfim, não foi por isto a sua influência, mas pela procura do passado inatingível dentro da imagem. do que está morto sem estar (o passado nem sequer é passado). que em Sebald se cruza com o pensar hipotético da história que surge depois da imagem e com a procura do passado que existiu antes da imagem, em simultâneo.

nem de propósito: "Suddenly every photograph is for Barthes a memorial; the very essence of the medium is its spectral conjuring of death-in-life. Contemplating a portrait by Alexander Gardner of the condemned Lewis Payne – sentenced to death for the attempted murder of US Secretary of State WH Seward in 1865 – Barthes sees only this fearful temporal paradox: "He is dead and he is going to die.", no Guardian.

de um modo cruel, os mortos estão agora vivos e entre nós, com quase toda a sua realidade- em photoblogs, blogues, perfis sociais, comentários, eles disfarçam-se de vivos e apenas alguns, poucos, sabem da sua verdadeira condição. nesta altura já pouco nos impressiona, depois de vermos Kennedy mil vezes no carro aberto, minutos antes da morte, o carro já passou essas mil vezes pelos nossos olhos, tal como a estrela de cinema já nos acenou infinitamente ao sair do avião.

mas ainda sobre a fotografia como história, as Short Stories de Daniel Blaufuks, das quais prefiro The Spanish Waitress. (story aqui, history noutro lado, memory noutro)

["Album describes a life through details [ver Boltanski's Inventaire des objects]. But whose life? That the recipient of many of the letters and the notes is Daniel Blaufuks, might invite us to think of all these things being about the author, a kind of self-portrait, but like the well-travelled man in the opening quote, there are no records of his thoughts or feelings. Subjectivity is kept in check.


The book is nevertheless about an affective relation to things, such material is valuable and valued. The tatty little ticket is a memento of an experience that remains beyond description. Each artefact is a little prompt, or cue to something else, something bigger.", daqui], que se religa à primeira frase, a  citação de Barthes.

(de certo modo a condensar temas que me perseguem: memória, imagem-palavra, story, passado, realidade, objectos)

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